2013

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του "Πάμε Σχολείο" υλοποιήθηκαν σε σχολικές μονάδες Α/θμιας
    και Β/θμιας εκπαίδευσης κατά το έτος 2013, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

ΑΦΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
  • Η ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΥ: Μια περιπέτεια στα μονοπάτια της Ατομικής Φυσικής
  • ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ή Βιολογία σαν Παραμύθι: Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 
  • Δραστηριότητες για την ισότητα και ομαδικότητα 
  • Περιορισμός δεξιοτήτων. Ευαισθητοποίηση σε θέματα ΑμΕΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
  • ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΊΑ: Ήρωες και ημίθεοι στον πηγαιμό για ένα ταξίδι μυθικό 
  • Η ζωή και οι περιπέτειες του μυθικού Περσέα... σαν παραμύθι
ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
  • ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΙΙ: Επιστροφή, Μνηστηροφονία, Αναγνωρισμός
ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • H δύναμη της φύσης
----------------------------------------------------------------------------------
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δραστηριότητες για την ισότητα και ομαδικότητα 



Σε εκπαιδευτικούς χώρους και σε κάθε κοινωνικό περιβάλλον κάποιες φορές τα παιδιά εκφράζουν οίκτο ή δυσαρέσκεια, κοροϊδεύουν ή και απομακρύνουν όποιον αποκλίνει από τη "συνηθισμένη" εξωτερική εμφάνιση, θεωρώντας τον κατώτερο. Με αφήγηση παραμυθιών από την λαϊκή προφορική παράδοση και με βιωματικές δραστηριότητες κατανοούμε τις έννοιες της άνισης μεταχείρισης και της κοινωνικής απομόνωσης, τα συναισθήματα από την αποδοχή ή την απόρριψη, τα οφέλη της συνεργασίας και της ομαδικότητας, την αξία της ισότιμης συμμετοχής και δίκαιης συμπεριφοράς.    

ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ: Αφήγηση παραμυθιών από την λαϊκή προφορική παράδοση. 
.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ: Παίζουμε και κάνουμε βιωματικές δραστηριότητες για να κατανοήσουμε τις έννοιες της άνισης μεταχείρισης και της κοινωνικής απομόνωσης, μπαίνουμε στη θέση του άλλου και περιγράφουμε τα συναισθήματα που έχει ο καθένας μας από την αποδοχή ή την απόρριψη, συνεργαζόμαστε και απολαμβάνουμε τα οφέλη της ομαδικότητας, συμμετέχουμε ισότιμα και συμπεριφερόμαστε δίκαια.  


Αφήγηση: Γιώργος Ευγενικός
Εργαστήριο: Μαρία Βλαχάκη




----------------------------------------------------------------------------------   

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Περιορισμός δεξιοτήτων 
Ευαισθητοποίηση σε θέματα ΑμΕΑ 


Ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν ΑμΕΑ μέσα από δράσεις, τεχνικές και παιχνίδια όπου οι συμμετέχοντες παρακινούνται στον περιορισμό των δεξιοτήτων τους, ώστε να «αντιληφθούν» έμπρακτα τις αδυναμίες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους (και γενικότερα στη ζωή τους) τα ΑμΕΑ. 

Ένα βιωματικό μάθημα που δίνει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να αντιλαμβάνονται το μεγαλείο του δώρου της ζωής, που τους βοηθά να τη ζουν και να τη χαίρονται, που τους επιτρέπει να εκτιμούν τόσο την ίδια τη ζωή όσο κι όλα όσα αυτή τους χάρισε και τους χαρίζει, που τους προτρέπει να έχουν τον πήχη των απαιτήσεών τους λίγο πιο χαμηλά…


Σχεδιασμός-Υλοποίηση: Παναγιώτης Παπαϊωάννου



----------------------------------------------------------------------------------
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΊΑ: Ήρωες και ημίθεοι στον πηγαιμό για ένα ταξίδι μυθικό



ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ: Το ταξίδι και τα κατορθώματα των Αργοναυτών, ζωντανεύουν μέσα από την τέχνη της αφήγησης και το ζωντανό προφορικό λόγο, την τέχνη του θεάτρου κούκλας, και του θεάτρου σκιών. Έτσι κομμάτια του μύθου ιστορούνται με ποικίλους τρόπους, και τους αφηγητές συνοδεύουν κούκλες εμπνευσμένες από κυκλαδικά ειδώλια και σκιές. Η παράσταση είναι κεντημένη με πρωτότυπα τραγούδια, ήχους και μουσικές. 


ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ: Στο δεύτερο μέρος ακολουθεί εκπαιδευτική διαδικασία η οποία περιλαμβάνει συζήτηση με τους μαθητές αναφορικά με την ελληνική και παγκόσμια μυθολογία γενικότερα και ειδικότερα για την αργοναυτική εκστρατεία.

Αφήγηση: Γιώργος Ευγενικός, Ναυσικά Καψαλά 
Σύνθεση κειμένου: 
Γιώργος Ευγενικός, Ασπα Παπαδοπούλου, Ναυσικά Καψαλά 

Κατασκευή κούκλας, φιγούρες σκιάς: Γεωργία Λαζάρου 
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Ευγενικός







------------------------------------------------------------------------


ΑΦΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

 Η  ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ  ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΥ
Μια περιπέτεια στα μονοπάτια της Ατομικής Φυσικής


ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ: Αφήγηση που βασίζεται στην Ατομική Φυσική.
Οι μαθητές θα παρακολουθήσουν τις περιπέτειες μέσα στο Μικρόκοσμο της μικρής Αλίκης που θέλει να καταλάβει, από τι είναι φτιαγμένη η ύλη. Μέσα στην ιστορία η Αλίκη δεν σταματά να ρωτά
    • Τι είναι η ύλη;
    • Είναι δυνατόν να φτιαχτεί το Σύμπαν από τρεις μόνο διαφορετικούς δομικούς λίθους;
    Η Αλίκη συναντά μόρια, άτομα, ηλεκτρόνια, πρωτόνια, κουάρκ και καταλαβαίνει τη δομή της ύλης. Ένα σύννεφο πυκνό και παχύ σκεπάζει το κάθε άτομο. Η μικρή Αλίκη κοιτάζει το άτομο του υδρογόνου και βλέπει τον πυρήνα στο κέντρο του. ’’Ώστε υπάρχει κάτι μέσα στο άτομο;
    Με εργαλείο την αφηγηματική μέθοδο, οι μαθητές παρέα με την ηρωίδα θα προχωρούν όλο και πιο βαθιά μέσα στο άτομο. Από το μόριο στο άτομο. και από κει, στα ηλεκτρόνια και στα κουάρκ.

    ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ: Θα ακολουθήσει εργαστήριο κατασκευής του ατομικού μοντέλου. Τα παιδιά χρησιμοποιώντας πλαστελίνη και σύρμα, θα κατασκευάσουν μόρια, άτομα και ηλεκτρόνια, έτσι ώστε να οικοδομήσουν την κατανόηση των εννοιών που δομούν τον Μικρόκοσμο. Ας μην ξεχνάμε ότι ΜΑΘΑΙΝΩ σημαίνει ‘’δημιουργώ μια περιπέτεια’’ με το γνωστικό αντικείμενο. Μια ευχή λοιπόν, για καλό ταξίδι μαζί με την Αλίκη στα τοπία της Φυσικής και του Μικρόκοσμου.

    Αφήγηση - Εργαστήριο: Άννα Σταματούκου


    ---------------------------------------------------------------------------------
    ΑΦΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

    ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
    ή Βιολογία σαν Παραμύθι: Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA

    Ποιο είναι το μυστικό της ζωής;
    Ποια είναι η ουσία της ζωής;
    Τι είναι αυτό που κάνει να διαφέρει το ζωντανό από το μη ζωντανό;

    Ερωτήματα που βασανίζουν δύο άντρες και δεν τους αφήνουν να ησυχάσουν αν δε βρουν τις απαντήσεις. Ερωτήματα που οι απαντήσεις τους κρύβουν μέσα τους τη λύση του μεγαλύτερου μυστηρίου. Ερωτήματα που οδηγούν τους ήρωες σε ένα τρελό αγώνα δρόμου που μέχρι την τελευταία στιγμή μας κρατά με κομμένη την ανάσα. 
    Στο ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ θα πραγματοποιηθεί αφήγηση της ιστορίας του πώς ξεκίνησε η ζωή μέσα στην αρχέγονη θάλασσα, με το DNA να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Έπειτα, αφού ακολουθήσουμε τη ζωή στα πρώτα της βήματα, θα κάνουμε ένα άλμα στο χρόνο, φτάνοντας στη μεταπολεμική Αγγλία του 1950 όπου δύο άντρες αγωνίζονται να ανακαλύψουν πώς είναι η δομή αυτού, του τόσο σημαντικού για τη ζωή, μορίου, και θα τους ακολουθήσουμε στην πορεία προς τη μεγαλύτερη ανακάλυψη στην ιστορία της μοριακής βιολογίας. Κατά τη διάρκεια της αφήγησης, τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά με λεκτικά και κινησιολογικά παιχνίδια. 
    Στο ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ του εργαστηρίου, τα παιδιά θα πάρουν μέρος σε κινησιολογικές ασκήσεις και δημιουργικά παιχνίδια, μέσα από τα οποία θα κατανοήσουν την έννοια της αλληλουχίας των νουκλεοτιδίων του DNA, και το μηχανισμό της αντιγραφής του γενετικού υλικού. 
    Αφήγηση- Εργαστήριο: Ναυσικά Καψαλά

    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

    Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΘΙΚΟΥ ΠΕΡΣΕΑ...
    ΣΑΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙ


    ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ: Ένας θεϊκός χρησμός και μια μαγική γέννηση.Ταξίδια γεμάτα περιπέτειες.Μια ιστορία όμοια με παραμύθι.Ο ήρωας συναντά πλάσματα μαγικά, μορφές θεϊκές, όμορφες νύμφες, δυνατούς γίγαντες και φρικτά τέρατα.Πετά πάνω από θάλασσες κι από στεριές και φτάνει στην άκρη του κόσμου.Κατορθώνει το ακατόρθωτο. Ποια είναι άραγε η δύναμη που τον οδηγεί; Ποιος άνεμος του δείχνει το δρόμο.
    Στόχος της παράστασης είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον ελληνικό μύθο, με τρόπο ευχάριστο και κατανοητό, να απολαύσουν τη δύναμη του λόγου και τις εικόνες που γεννά.

    Οι εκπαιδευτικοί επίσης θα έχουν ένα ωραίο εργαλείο να χρησιμοποιήσουν στη μαθησιακή διαδικασία, μιας και ο μύθος συναντά την ιστορία. 
    ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ: Στο δεύτερο μέρος ακολουθεί εκπαιδευτική διαδικασία η οποία περιλαμβάνει συζήτηση με τους μαθητές αναφορικά με την ελληνική μυθολογία γενικότερα και ειδικότερα για την ιστορία του Περσέα. 
    Σύνθεση κειμένου-Καλλιτεχνική επιμέλεια-Αφήγηση: 
    Σύλβια Βενιζελέα

    Mουσική: Λουκία Κωνσταντάτου (Κανονάκι-Τραγούδι)

               
    ----------------------------------------------------------------------------------

    ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ


    ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΙΙ: Επιστροφή, Μνηστηροφονία, Αναγνωρισμός.
    Αφήγηση  της ιστορίας της επιστροφής του Οδυσσέα στην Ιθάκη.


    Στο πρώτο μέρος ακούμε την ιστορία του άντρα που χρησιμοποιούσε τη σκέψη του σαν όπλο και το θυμό του σαν εργαλείο.
    Που ήξερε να κλώθει τις σκέψεις του και να υφαίνει τον χαμό του αλλά και τη σωτηρία του με τα λόγια του
    Εκείνου που κυρίευσε πόλεις, περιπλανήθηκε ως την άκρη του κόσμου και ακόμη παραπέρα, πάλεψε με τέρατα μυθικά, αγαπήθηκε από θεές και μάγισσες,
    Νικητής στις μάχες του πολέμου, στις μάχες της θάλασσας.
    Μα όταν γύρισε στο σπίτι του έμελλε να δώσει τη σκληρότερη μάχη, το δυσκολότερο αγώνα, για να γίνει πάλι κύριος του σπιτικού του, αφέντης του κόσμου που είχε χτίσει ο ίδιος, με τα δικά του χέρια.

    Η αφηγήτρια εργάστηκε όπως οι αρχαίοι ραψωδοί, «κόβοντας και ράβοντας» σκηνές  από την Οδύσσεια του Ομήρου, συνθέτοντας μια νέα αφήγηση η οποία με δυναμικό τρόπο απευθύνεται στον άνθρωπο του 21ου αιώνα. Συνδυάζοντας το ρυθμό του σημερινού προφορικού λόγου με τον ήχο των κρουστών στοχεύει σε μία εμπειρία ανάγλυφη όπου οι σκηνές δράσης εναλλάσσονται   με αυτές της έντονης συναισθηματικής φόρτισης , έναν φόρο τιμής στην τέχνη του μεγάλου ποιητή που μαγεύει τις γενιές των ανθρώπων εδώ και χιλιετίες.

    Στο δεύτερο μέρος ακολουθεί εκπαιδευτική διαδικασία η οποία περιλαμβάνει συζήτηση με τους μαθητές αναφορικά με την επική ποίηση γενικότερα και ειδικότερα για την Οδύσσεια και  την ραψωδία που ακούστηκε.

    Επιμέλεια- αφήγηση: Μάνια Μαράτου


    ----------------------------------------------------------------------------------


    ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ, ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

    Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ



    Α Μέρος: Αφήγηση λαϊκών παραμυθιών για τη φύση και το περιβάλλον.
    Δέντρα φορτωμένα μʼ όλους τους καρπούς της γης. Ορμητικά ποτάμια που εξαφανίζονται. Ποιο μυστήριο κρύβεται πίσω απʼ όλα αυτά; Ένα αγόρι βλέπει ένα όνειρο.Ένα χρυσό δέντρο παίρνει φωτιά και μέσα από τη φωτιά γεννιέται ένα πολύχρωμο πουλί.Ένας σπόρος μαγικός πέφτει στην άνυδρη γη και όλα αλλάζουν... 
    Β Μέρος: Εκπαιδευτικό εργαστήριο βασισμένο στους κεντρικούς άξονες και τη δομή των παραμυθιών. Τα παιδιά, μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις, καλούνται να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες.Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη της φαντασίας, η γνωριμία με τη λαϊκή προφορική παράδοση και η ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος. 

    Σύνθεση κειμένου-Καλλιτεχνική επιμέλεια-Αφήγηση: Σύλβια Βενιζελέα